Suomessa työkonealan viennin arvo on noin 7,3 miljardia euroa, ja ala työllistää noin 20 000 henkilöä. Samalla puhtaan työkoneteknologian kansainväliset markkinat kasvavat vauhdilla. Tämä kehitys näkyy Suomessakin: sähkötrukkien yleistyminen, vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien koneiden ensirekisteröintien kasvu ja sähkötyökoneiden tarjonnan monipuolistuminen ovat merkkejä teknologiamurroksesta.
Haasteena on, että valtaosa koneista toimii yhä dieselillä tai polttoöljyllä. Työkoneita käytetään laajasti teollisuudessa, rakentamisessa sekä maa- ja metsätaloudessa. Työkoneiden kasvihuonekaasupäästöt olivat Suomessa vuonna 2022 noin 2,5 miljoonaa tonnia CO₂-ekv. Määrä vastaa yli miljoonan bensiinikäyttöisen henkilöauton päästöjä. Päästöt ovat pysyneet lähes samalla tasolla kolmen vuosikymmenen ajan, mikä osoittaa selkeästi, että siirtymää vauhdittaville uusille politiikkatoimille on tarve Suomessa ja EU:ssa.
Päästöjä voidaan vähentää siirtymällä sähkö- ja hybridityökoneisiin, hyödyntämällä biometaania ja biopolttonesteitä sekä pidemmällä aikavälillä myös vetyä ja sähköpolttoaineita. Siirtymän tiellä on yhä useita esteitä, kuten vähäpäästöisten koneiden korkeammat hankintahinnat sekä virtakaapeli-, lataus- ja tankkausinfrastruktuurin puute.
Nykyiset ohjauskeinot, kuten TKI-tuet, jakeluvelvoitteet, polttoaineverotus, biokaasukonversioiden tuet sekä vapaaehtoiset green deal -sitoumukset, ovat hyödyllisiä, mutta eivät vielä riittäviä luomaan riittäviä kannustimia investoinneille.
Vuonna 2027 alkava fossiilisten polttoaineiden päästökauppa (ETS2) on tärkeä uusi ohjauskeino, mutta se ei synnytä työkoneille tarvittavaa sähkö- ja biometaani-infrastruktuuria.
Ilmastoratkaisujen vauhdittaja (ACE) -hankkeessa laadimme politiikkaselvityksen (Helda)(siirryt toiseen palveluun), jossa olemme tunnistaneet joukon toimenpiteitä, jotka voisivat yhtä aikaa vähentää päästöjä ja vauhdittaa kotimaisen työkoneosaamisen vientiä.
Politiikkaehdotukset työkonealan puhtaan siirtymän edistämiseksi
- Tuetaan vaihtoehtoisten käyttövoimien lataus- ja tankkausinfrastruktuuria erityisesti teollisuusalueilla, joissa pelkästään 30 alueella liikkuu yli 7 000 rekka-autoa ja käytetään satoja erilaisia työkoneita joka vuorokausi
- Korotetaan tieliikenteen ja polttoöljyn jakeluvelvoitteiden tasoja
- Kohdennetaan pitkäjänteistä TKI-rahoitusta puhtaan työkoneteknologian sekä jakeluratkaisujen kehittämiseen ja pilotointiin
- Asetetaan kasvihuonekaasupäästörajat uusille työkoneille EU:ssa
- Myönnetään hankintatukia nolla- ja vähäpäästöisille työkoneille, kuten sähköisille pyöräkuormaajille ja kaivinkoneille
- Tiukennetaan julkisten hankintojen kriteerejä työkoneiden kasvihuonekaasupäästö- ja energiatehokkuusvaatimuksilla
- Kehitetään työkoneiden hankinnan korotettua poistoa siten, että sen ehdoksi asetetaan vähäpäästöisen työkoneen hankinta tai konversio (hybridi, sähkö, biokaasu, vety)
- Laaditaan työkonealalle puhtaan siirtymän strategia
Jotta Suomen ilmastolaissa ja EU-tasolla asetetut päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa, tarvitaan pitkäjänteisiä, hyväksyttäviä ja ennakoitavia politiikkatoimia. Panostus työkonealan puhtaaseen siirtymään ei ole vain ympäristöpoliittinen toimi, se on strateginen investointi Suomen kilpailukykyyn ja kestävään talouteen.
Kirjoittaja
Karoliina Auvinen
Erityisasiantuntija, Suomen ympäristökeskus
etunimi.sukunimi@syke.fi
Lähde
Auvinen ym. 2025. Politiikkatoimet liikkuvien työkoneiden puhtaan siirtymän edistämiseksi: Työkoneiden päästöjen vähentäminen tukee suomalaisten työkonevalmistajien kilpailukykyä vientimarkkinoilla. Ilmastoratkaisujen vauhdittaja (ACE) -hankkeen raportti (Helda)(siirryt toiseen palveluun)
Pääkuva: Adobe Stock